Te dure cava verliest van prosecco

Kim Van De Perre − 08/12/12 Ė De Morgen

De opmars van de goedkope cava lijkt voorbij. De prijs van de druiven is verdubbeld door de slechte oogst. Bovendien kampen de Spaanse bubbels met een imagoprobleem, terwijl de Italiaanse prosecco almaar populairder wordt.

De afgelopen jaren worden we in de supermarkt overstelpt met spotgoedkope cava. Flessen van 3,99 euro zijn geen uitzondering meer. De Spaanse crisis zorgde ervoor dat de boeren hun druiven vorig jaar moesten verkopen voor een historisch lage prijs, waar de grote cavaproducenten gretig van profiteerden. Maar aan dat verhaal lijkt nu een einde te komen.
Door de slechte weersomstandigheden en dito oogst zijn de prijzen voor witte druiven op veel plaatsen verdubbeld. En de producenten kunnen weinig anders dan de duurdere druiven kopen aangezien de goedkope cavavoorraden bijna op zijn, melden de invoerders.
"De Belgische consument zal in de toekomst 30 tot 50 procent meer voor zijn cava mogen betalen", schat invoerder Wim Van Leuven (La Buena Vida). "Dit komt op een zeer slecht moment. Niet alleen voor de kleinere cavaproducenten in het door crisis geteisterde Spanje, maar ook voor ons."
Daar komt nog bij dat het imago van cava een knauw heeft gekregen. Met de prijs ging vaak ook de kwaliteit omlaag. "Voor een fles die in Spanje 3 euro kost, betaal je in BelgiŽ 9 euro, door transportkosten, taksen en marges van tussenpersonen. Betaal je minder dan krijg je rommel", vertelt een andere importeur.
In tegenstelling tot de champagnestreek is de productiezone van cava niet strikt afgebakend, volgens wijnkenners omdat grote producenten hun druiven zo goedkoop mogelijk wilden inkopen. Maar het gevolg is dat bijna iedereen cava kan maken.
Van Leuven: "Vanaf het moment dat er in de supermarkt cava's onder de 5 euro opdoken, kregen de producenten van kwaliteitscava te kampen met een geloofwaardigheidsprobleem. Hoe krijg je aan de consumenten uitgelegd waarom ze 12 of 18 euro moeten betalen?" Steeds meer bodega's willen de naam cava zelfs niet meer op hun etiket,ook bekende huizen als Raventos i Blanc, Albet i Noya, Mas Comtal en Loxarel.
Door de hogere prijs en het imagoprobleem zal cava marktaandeel verliezen, voorspellen Belgische invoerders. De Italianen met hun spumantes en vooral prosecco's staan alvast klaar om dat marktaandeel in te palmen. Zowel supermarkten als Delhaize als invoerders merken dat de verkoop van prosecco in de lift zit. "Voor elke bubbelcategorie is een publiek, maar de prosecco is duidelijk in opmars. De Belgische bubbelliefhebber wil blijkbaar iets nieuws, iets exclusievers ook", klinkt het bij Delhaize

 

  TERUG NAAR OVERZICHT