Te dure
cava verliest van prosecco
Kim Van De Perre − 08/12/12 – De Morgen
De opmars van de goedkope cava lijkt
voorbij. De prijs van de druiven is verdubbeld door de slechte oogst.
Bovendien kampen de Spaanse bubbels met een imagoprobleem, terwijl de
Italiaanse prosecco almaar populairder wordt.
De afgelopen jaren worden we in de
supermarkt overstelpt met spotgoedkope cava. Flessen van 3,99 euro zijn
geen uitzondering meer. De Spaanse crisis zorgde ervoor dat de boeren hun
druiven vorig jaar moesten verkopen voor een historisch lage prijs, waar
de grote cavaproducenten gretig van profiteerden. Maar aan dat verhaal
lijkt nu een einde te komen.
Door de slechte weersomstandigheden en dito oogst zijn de prijzen voor
witte druiven op veel plaatsen verdubbeld. En de producenten kunnen weinig
anders dan de duurdere druiven kopen aangezien de goedkope cavavoorraden
bijna op zijn, melden de invoerders.
"De Belgische consument zal in de toekomst 30 tot 50 procent meer voor
zijn cava mogen betalen", schat invoerder Wim Van Leuven (La Buena Vida).
"Dit komt op een zeer slecht moment. Niet alleen voor de kleinere
cavaproducenten in het door crisis geteisterde Spanje, maar ook voor ons."
Daar komt nog bij dat het imago van cava een knauw heeft gekregen. Met de
prijs ging vaak ook de kwaliteit omlaag. "Voor een fles die in Spanje 3
euro kost, betaal je in België 9 euro, door transportkosten, taksen en
marges van tussenpersonen. Betaal je minder dan krijg je rommel", vertelt
een andere importeur.
In tegenstelling tot de champagnestreek is de productiezone van cava niet
strikt afgebakend, volgens wijnkenners omdat grote producenten hun druiven
zo goedkoop mogelijk wilden inkopen. Maar het gevolg is dat bijna iedereen
cava kan maken.
Van Leuven: "Vanaf het moment dat er in de supermarkt cava's onder de 5
euro opdoken, kregen de producenten van kwaliteitscava te kampen met een
geloofwaardigheidsprobleem. Hoe krijg je aan de consumenten uitgelegd
waarom ze 12 of 18 euro moeten betalen?" Steeds meer bodega's willen de
naam cava zelfs niet meer op hun etiket,ook bekende huizen als Raventos i
Blanc, Albet i Noya, Mas Comtal en Loxarel.
Door de hogere prijs en het imagoprobleem zal cava marktaandeel verliezen,
voorspellen Belgische invoerders. De Italianen met hun spumantes en
vooral prosecco's staan alvast klaar om dat marktaandeel in te palmen.
Zowel supermarkten als Delhaize als invoerders merken dat de verkoop van
prosecco in de lift zit. "Voor elke bubbelcategorie is een publiek,
maar de prosecco is duidelijk in opmars. De Belgische bubbelliefhebber wil
blijkbaar iets nieuws, iets exclusievers ook", klinkt het bij Delhaize
|